Ons
motoren verhaal begint ergens in 1996. We voldoen zowat aan het
normale verwachtingspatroon, huisje, tuintje ... en we beslissen te
beginnen aan het realiseren van frivolere dromen.
Op het
motorsalon van '97 wordt een blauwe Yamaha XJ900S "Diversion"
besteld. Een echte allemans vriend, betrouwbaar, betaalbaar,
democratisch in gebruik en onderhoud en bovenal een geschikte
reisvriend.
Met de Yamaha beleven we onze eerste motor-reis
avonturen in Wallis (Zwitserland 1998) en tijdens 10-daagse
rondreizen respectievelijk door Frankrijk (1999) en Schotland (2000)
De motor werd besteld bij ruDAx (www.rudax.be) ... en tot 2012 blijft Daniël
exclusief huisleverancier voor onze motoren!
Drie
jaar later, Jan was ondertussen al weer verder aan het dromen, komt
er voor het woon werk verkeer een 'speelsere' machine bij. Het wordt
een Honda CBR900RR "Fireblade" (model 2000). De Fireblade
verrast eigenlijk door zijn gemakkelijke inzetbaarheid, zelfs met
duo. Een Schotland-reis later is de toekomst van de Diversion dan ook
bezegeld. Vanaf dan wordt de Fireblade de ideale vakantiemotor, mits
aanschaf van een motortrailer tenminste. De Fireblade vergezelt ons
naar Tirol (Oostenrijk 2001) en de Ardeche (Frankrijk 2002)
In
oktober 2000 wordt de Diversion vervangen door een lichtere motor,
beter geschikt om de winterse woon- werkverplaatsingen af te malen.
Het wordt uiteindelijk een CB600S (model 2000) van Honda.
Reeds
na enkele maanden (augustus 2001) werd de CB600S geruild voor een
oude droom. Een gele Honda VTR 1000 F (model 2001). Een Japanse
Ducati! Voor de aanschaf van de Fireblade was de VTR al eens in beeld
geweest, maar de beperkte tankinhoud en de gulzige motor maakten hem
weinig geschikt voor dagelijks gebruik. Vanaf hier heeft iedere
rationele overweging definitief de baan geruimd voor de emotionele
keuzes. Achteraf zal hij uiteindelijk afgerekend worden op bezwaren
van de duo. Niet mooi, te veel trillingen, geen panoramisch uitzicht
zoals op een echte sportmotor(!). Exit VTR!
Na
drie jaar trouwe dienst en enkele spectaculaire reiservaringen wordt
de Fireblade in maart 2003 vervangen door een zilver grijze Yamaha
YZF-R1 (model 2003). De R1 valt op door de merkelijk betere
handelbaarheid in vergelijking met de Fireblade. Ook de R1 zal ons op
verschillende vakanties vergezellen (Ardeche 2003, Verdon 2004)
Na
een uitgebreide testsessie tijdens de Yamaha R6-dag (april 2003) op
het circuit van Zolder, wordt in augustus 2003 de VTR vervangen door
een eveneens zilver grijze Yamaha YZF-R6 (model 2003). De R6
overtuigt door zijn sterk midden gebied ondanks de beperkte cilinder
inhoud.
Met
de nieuwe R1 is het liefde op het eerste gezicht. In juli 2004 is
alle geduld opgesoupeerd en de grijze R1 wordt geruild voor een lava
rode Yamaha YZF-R1 (model 2004). De 180 pk(!) vallen vooral op door
hun handelbaarheid. Het blijft verbazend hoe men zoveel geweld zo
gemakkelijk toegankelijk kan maken. De rode R1 is wel de hardste
motor waar we ooit mee reden. Minstens om het 1.5 uur dringen koffie
pauzes zich op.
De rode R1 vergezelt ons tijdens vakanties naar
Frejus (2005) en Ramatuelle (2006)
Januari
2005. Marijke heeft besloten om van 2005 iets speciaals te maken. En
als zij zegt speciaal, bedoelt ze ook speciaal. Als opener voor haar
jaar heeft ze een verzoekje. Ze zou zelf graag haar nieuwjaars
geschenkje kiezen. Het wordt een blauwe Honda CB600S bouwjaar 2000
met amper 9000 km op de teller. Toen we die zelf in de garage hadden
staan, was ze nog vast besloten nooit te rijden, maar 2005 zou iets
speciaal moeten worden ...
... 20 Mei 2006 - amper 1.300 km en 17
maanden later, staat Marijke haar besluit vast. Motorrijden is
prachtig ... tenminste vanop de duozit, vanwaar je onbezorgd de wijde
wereld kan inkijken. Exit CB600S.
Na
een jaar met 5 fotootjes van de verkeerspolitie moeten we wel op zoek
naar middelen om minder snel te rijden. Tijdens een ritje met een
MT-01 (meegekregen als vervangmoto tijdens een onderhoudsbeurt)
bevalt de rechtop positie en het contact met de rijwind zelfs zo erg
dat er uitgekeken wordt naar een naked bike. Vanaf september 2006
komt een zwarte FZ1-N (2006) de R6 vervangen.
Het teruggetuned
blok van de R1 houdt in dit pakket nog steeds 150 pk over en met
praktisch geen windbescherming gaat het tenminste gevoelsmatig even
snel als in de werkelijkheid.
Vervelend is wel dat het enige
'ticket' van 2007, toch nog opgelopen wordt met de FZ1.
De FZ1
laat zich in Corsica (2007 & 2008) van zijn beste kant zien ...
zeer wendbaar en een koppelrijke krachtbron bieden daar de beste
garantie voor een stevig portie rijplezier.
In juni 2009 zal de FZ1-N uiteindelijk afscheid nemen van de vertrouwde
stal. We doen echt nog veel te weinig kilometers om een tweede motor te
verantwoorden.
Autosalon 2008 ... daar stond hij zomaar mooi te wezen, mat zwart en bijna nog
mooier dan de rode versie. Maar we hadden ons voorgenomen om niets te
kopen, dus bleef die zwarte maar netjes staan waar hij stond.
Tegen
het einde van 't jaar, wanneer iedereen zich stilaan begint op te
maken voor de goede voornemens van het volgende jaar ... was ons
geduld echter opgebruikt. Op 02 december 2008 wordt de rode R1
vervangen door een Graphite YZF-R1 (2008).
Door de aanhoudende
winter, met afwisselend nat en vries-weer, blijft hij nog tot april
in de garage staan. Pas nadat hij zijn eerste optreden op een
fotoshoot tot een goed einde heeft gebracht, kan hij aan zijn echte
opdracht beginnen.
... Door een vreemde wending van het lot ...
(lees bij vakantie verhalen - Corsica 2009) ... zal hij onze landsgrenzen
nooit achter zich laten.
April 2013 ... in de aanloop naar onze
volgende vakantie, begint het terug te kriebelen.
Na het verdwijnen van ruDAx, moeten wij noodgedwongen
wel op zoek naar een nieuwe huisleverancier. Misschien een voordeel daar
we nu terug verse horizonten kunnen verkennen. We overwegen zelfs om de
extreme sportmotoren op te geven en over te stappen naar zo'n grote
reis-enduro. ... Na een testrit zowel met de Yamaha als de Triumph ... valt
de beslissing al snel in 't voordeel van de Brit. Héél levendige motor
die drie-cilinder en een erg aangenaam rijwielgedeelte.
De rest zullen we straks moeten ervaren ...
01 April is Jan het slachtoffer van een zwaar ongeval ... en dat is meteen
ook het einde van de Triumph. Ondertussen is het herstel - van Jan althans -
al ver gevorderd en wordt er al weer uitgekeken naar een volgende motor.
Autosalon 2015 ... Tijdens één van de passages in Corsica valt de keuze voor een nieuwe motor op de BMW R1200R. Daar ik
absoluut niet graag poets en smeer ... is het 'comfort' van een cardan aandrijving van doorslaggevende aard. Tijdens
de Intermot 2014 verschijnen dan de eerste foto's ... en we zijn onmiddelijk verkocht voor de "Chris Pfeifer Edition"
die er in 't wit met z'n rood frame best wel blits uitziet.