XJ900S-1997Ons motoren verhaal begint ergens in 1996. We voldoen zowat aan het normale verwachtingspatroon, huisje, tuintje ... en we beslissen te beginnen aan het realiseren van frivolere dromen.
Op het motorsalon van '97 wordt een blauwe Yamaha XJ900S "Diversion" besteld. Een echte allemans vriend, betrouwbaar, betaalbaar, democratisch in gebruik en onderhoud en bovenal een geschikte reisvriend.
Met de Yamaha beleven we onze eerste motor-reis avonturen in Wallis (Zwitserland 1998) en tijdens 10-daagse rondreizen respectievelijk door Frankrijk (1999) en Schotland (2000)
De motor werd besteld bij ruDAx (www.rudax.be) ... en tot 2012 blijft Daniël exclusief huisleverancier voor onze motoren!

CBR900RR-2000Drie jaar later, Jan was ondertussen al weer verder aan het dromen, komt er voor het woon werk verkeer een 'speelsere' machine bij. Het wordt een Honda CBR900RR "Fireblade" (model 2000). De Fireblade verrast eigenlijk door zijn gemakkelijke inzetbaarheid, zelfs met duo. Een Schotland-reis later is de toekomst van de Diversion dan ook bezegeld. Vanaf dan wordt de Fireblade de ideale vakantiemotor, mits aanschaf van een motortrailer tenminste. De Fireblade vergezelt ons naar Tirol (Oostenrijk 2001) en de Ardeche (Frankrijk 2002)

CB600S-2000In oktober 2000 wordt de Diversion vervangen door een lichtere motor, beter geschikt om de winterse woon- werkverplaatsingen af te malen. Het wordt uiteindelijk een CB600S (model 2000) van Honda.

VTR1000F-2001Reeds na enkele maanden (augustus 2001) werd de CB600S geruild voor een oude droom. Een gele Honda VTR 1000 F (model 2001). Een Japanse Ducati! Voor de aanschaf van de Fireblade was de VTR al eens in beeld geweest, maar de beperkte tankinhoud en de gulzige motor maakten hem weinig geschikt voor dagelijks gebruik. Vanaf hier heeft iedere rationele overweging definitief de baan geruimd voor de emotionele keuzes. Achteraf zal hij uiteindelijk afgerekend worden op bezwaren van de duo. Niet mooi, te veel trillingen, geen panoramisch uitzicht zoals op een echte sportmotor(!). Exit VTR!

YZF-R1-2003Na drie jaar trouwe dienst en enkele spectaculaire reiservaringen wordt de Fireblade in maart 2003 vervangen door een zilver grijze Yamaha YZF-R1 (model 2003). De R1 valt op door de merkelijk betere handelbaarheid in vergelijking met de Fireblade. Ook de R1 zal ons op verschillende vakanties vergezellen (Ardeche 2003, Verdon 2004)

YZF-R6-2003Na een uitgebreide testsessie tijdens de Yamaha R6-dag (april 2003) op het circuit van Zolder, wordt in augustus 2003 de VTR vervangen door een eveneens zilver grijze Yamaha YZF-R6 (model 2003). De R6 overtuigt door zijn sterk midden gebied ondanks de beperkte cilinder inhoud.

YZF-R1-2004Met de nieuwe R1 is het liefde op het eerste gezicht. In juli 2004 is alle geduld opgesoupeerd en de grijze R1 wordt geruild voor een lava rode Yamaha YZF-R1 (model 2004). De 180 pk(!) vallen vooral op door hun handelbaarheid. Het blijft verbazend hoe men zoveel geweld zo gemakkelijk toegankelijk kan maken. De rode R1 is wel de hardste motor waar we ooit mee reden. Minstens om het 1.5 uur dringen koffie pauzes zich op.
De rode R1 vergezelt ons tijdens vakanties naar Frejus (2005) en Ramatuelle (2006)

CB600S-2000Januari 2005. Marijke heeft besloten om van 2005 iets speciaals te maken. En als zij zegt speciaal, bedoelt ze ook speciaal. Als opener voor haar jaar heeft ze een verzoekje. Ze zou zelf graag haar nieuwjaars geschenkje kiezen. Het wordt een blauwe Honda CB600S bouwjaar 2000 met amper 9000 km op de teller. Toen we die zelf in de garage hadden staan, was ze nog vast besloten nooit te rijden, maar 2005 zou iets speciaal moeten worden ...
... 20 Mei 2006 - amper 1.300 km en 17 maanden later, staat Marijke haar besluit vast. Motorrijden is prachtig ... tenminste vanop de duozit, vanwaar je onbezorgd de wijde wereld kan inkijken. Exit CB600S.

FZ1N-2006Na een jaar met 5 fotootjes van de verkeerspolitie moeten we wel op zoek naar middelen om minder snel te rijden. Tijdens een ritje met een MT-01 (meegekregen als vervangmoto tijdens een onderhoudsbeurt) bevalt de rechtop positie en het contact met de rijwind zelfs zo erg dat er uitgekeken wordt naar een naked bike. Vanaf september 2006 komt een zwarte FZ1-N (2006) de R6 vervangen.
Het teruggetuned blok van de R1 houdt in dit pakket nog steeds 150 pk over en met praktisch geen windbescherming gaat het tenminste gevoelsmatig even snel als in de werkelijkheid.
Vervelend is wel dat het enige 'ticket' van 2007, toch nog opgelopen wordt met de FZ1.
De FZ1 laat zich in Corsica (2007 & 2008) van zijn beste kant zien ... zeer wendbaar en een koppelrijke krachtbron bieden daar de beste garantie voor een stevig portie rijplezier.
In juni 2009 zal de FZ1-N uiteindelijk afscheid nemen van de vertrouwde stal. We doen echt nog veel te weinig kilometers om een tweede motor te verantwoorden.

YZF-R1-2008 Autosalon 2008 ... daar stond hij zomaar mooi te wezen, mat zwart en bijna nog mooier dan de rode versie. Maar we hadden ons voorgenomen om niets te kopen, dus bleef die zwarte maar netjes staan waar hij stond.
Tegen het einde van 't jaar, wanneer iedereen zich stilaan begint op te maken voor de goede voornemens van het volgende jaar ... was ons geduld echter opgebruikt. Op 02 december 2008 wordt de rode R1 vervangen door een Graphite YZF-R1 (2008).
Door de aanhoudende winter, met afwisselend nat en vries-weer, blijft hij nog tot april in de garage staan. Pas nadat hij zijn eerste optreden op een fotoshoot tot een goed einde heeft gebracht, kan hij aan zijn echte opdracht beginnen.
... Door een vreemde wending van het lot ... (lees bij vakantie verhalen - Corsica 2009) ... zal hij onze landsgrenzen nooit achter zich laten.
April 2013 ... in de aanloop naar onze volgende vakantie, begint het terug te kriebelen.

Triumph Tiger Explorer Na het verdwijnen van ruDAx, moeten wij noodgedwongen wel op zoek naar een nieuwe huisleverancier. Misschien een voordeel daar we nu terug verse horizonten kunnen verkennen. We overwegen zelfs om de extreme sportmotoren op te geven en over te stappen naar zo'n grote reis-enduro. ... Na een testrit zowel met de Yamaha als de Triumph ... valt de beslissing al snel in 't voordeel van de Brit. Héél levendige motor die drie-cilinder en een erg aangenaam rijwielgedeelte.
De rest zullen we straks moeten ervaren ...
01 April is Jan het slachtoffer van een zwaar ongeval ... en dat is meteen ook het einde van de Triumph. Ondertussen is het herstel - van Jan althans - al ver gevorderd en wordt er al weer uitgekeken naar een volgende motor.

BMW R1200R Autosalon 2015 ... Tijdens één van de passages in Corsica valt de keuze voor een nieuwe motor op de BMW R1200R. Daar ik absoluut niet graag poets en smeer ... is het 'comfort' van een cardan aandrijving van doorslaggevende aard. Tijdens de Intermot 2014 verschijnen dan de eerste foto's ... en we zijn onmiddelijk verkocht voor de "Chris Pfeifer Edition" die er in 't wit met z'n rood frame best wel blits uitziet.